Sportmassage rond je wedstrijd

De rol van massage in atletiek groeit. Het is ondertussen normaal om sportmasseurs te zien bij wedstrijden van 5 km tot de marathon
Sportmassage omvat het toedienen van therapeutische massage en stretching om de performance en herstel van de atleet te ondersteunen. Echter er zijn verschillende vormen van sportmassage die toegepast kunnen worden in relatie tot het moment van de wedstrijd.

  • Direct voor de wedstrijd (pre-event)
  • Tussen 2 wedstrijden op dezelfde dag (Inter-event)
  • Direct na de wedstrijd (post-event)
  • Gedurende het trainingsprogramma (maintenance massage)

Bij de keuze van sportmassage technieken focussen we op het doel van de massage.
In dit geval pre-event en inter-event.

Pre-event massage

Het doel van pre-event massage is om de atleet voor te bereiden op de hoge intensiteit van zijn of haar wedstrijd.

De atleet is in de laatste fase van zijn voorbereiding.
Onze taak is om de spieren op te warmen, zonder afname van het psychologisch doel en zonder dat we een sterke fysiologische verandering te weeg brengen.

Het is belangrijk om bij deze sportmassage in gedachten te houden dat we niet op zoek zijn naar disfunctioneren of stress reductie. (de 2 typische doelen van een “gewone” sportmassage)

Klinkt gek? Maar in deze situatie echt waar!

Psychologische voordelen

Naast psychologische voordelen kan een pre-event massage vele unieke voordelen opleveren.

Als eerste zelfvertrouwen doordat alle spierpijn en andere issues waar men zich bewust van wordt tijdens een taper week opgelost is zodat men op het hoogste mogelijke nivo van start kan gaan.

Ten tweede het geloof dat zij iets krijgen dat anderen niet krijgen waardoor zij al voorlopen op de concurrentie.

Daarnaast maken meer en meer atleten sportmassage een ritueel van hun wedstrijd voorbereiding. Zodra men binnenkomt voor een pre-event sportmassage krijgt men de benodigde focus op een zelfde manier als bijvoorbeeld het luisteren naar bepaalde muziek. Veel sporters zijn gewoontedieren vandaar dat wij zoveel mogelijk bij dezelfde atleet, dezelfde pre-event sportmassage toepassen.

Als laatste, gedurende een pre-event massage is het niet het moment om eventuele problemen aan te wijzen.
Bijvoorbeeld, meld niet: “Goh je hamstrings zitten wel heel vast vandaag!”
Het laatste wat we willen is de aandacht van de atleet leggen op een specifiek (iets minder functionerend) lichaamsdeel!

Pre-event Timing

Een pre-event massage wordt normaal gesproken gedaan op de dag van de wedstrijd, ongeveer 30 minuten tot 2 uur voor de start. Het is in dit geval de start van je warming-up die je direct na de massage kan doen. De duur is 10 tot 20 minten.

Pre-event massage technieken

De technieken die we hier toepassen zijn over het algemeen activerende technieken. Effleurage, lichte petrissage, isolated stretching, vibtratie en tapotement.

Alle technieken worden up-tempo uitgevoerd. Immers we proberen de spieren niet te ontspannen voor de wedstrijd. Door het tempo van de effleurages en petrissages hoger dan gebruikelijk uit te voeren helpt om het lichaam wakker te maken om de strijd aan te gaan!

Tijdens pre-event massage proberen we diepe druk te vermijden. Alhoewel sommige studies geen veranderingen hebben aangetoond in performance na een pre-event massage1, een onderzoek gepubliceerd in the British Journal of Sports Medicine2 vond een vermindering in kracht van de knie extensoren direct na een been massage.
Persoonlijke heb ik wel eens terugkoppeling ontvangen van baan atleten, dat na diepe druk / werk in de onderliggende spieren hun benen als “dood” aanvoelden en dat ze dat niet graag nog eens wilden.

Ook willen we geen relaxatie technieken toepassen. Op het moment van pre-event massage proberen atleten hun lichaam in wedstrijd spanning te krijgen en ontspannende zweedse massage technieken kunnen een remmende werking hebben op het sympatisch zenuwstelsel en daarmee performance in gevaar brengen.

Als laatste vlak voor een wedstrijd is niet het moment om extra flexibiliteit te creëren. De atleet is niet gewend aan deze toegenomen flexibiliteit en kan niet voldoende kracht hebben in deze nieuwe range of motion.
Elk vorm om range of motion (bewegingsgraad) te verbeteren of te vergroten zal bewaard moeten worden tot de reguliere onderhoudsmassage in de weken voorafgaand aan de wedstrijd Zodat een atleet voldoende tijd heeft om zich de neuromusculaire controle eigen te maken. Onthoud: ze zijn zover gekomen met de flexibiliteit die ze hebben, nu is niet het moment om grote veranderingen te maken!

Inter-event massage

Een inter-event massage is een sportmassage die uitgevoerd wordt tussen meerdere wedstrijden op dezelfde dag.
Sporten zoals zwemmen, tennis, worstelen, atletiek softbal en volleybal hebben regelmatig toernooien met een rust tussen 2 wedstrijden.
Aangetoond is dat een inter-event massage spierherstel verbeterd tussen herhalende perioden van intensieve inspanning (3)(4)

Het grote verschil tussen een pre-event en inter-event massage is de duur. Daar waar een pre-event massage 10-20 minuten duurt, is een inter-event massage veel korter (ongeveer 10 minuten). Deze vorm is veel meer gefocust op de (te) hoge spierspanning uit de vorige wedstrijd. Dus zorg er voor dat je praat met je sporter over de wedstrijd die net afgelopen is om te ontdekken wat ze voelden en pas je werk aan. Zodat zij zo goed mogelijk herstellen voordat ze opnieuw de wedstrijd in gaan.

Bronnen:

  1. Goodwin JE, Glaister M, Howatson G, Lockey RA, McInnes G. Effect of pre-performance lower-limb massage on thirty-meter sprint running. J Strength Cond Res 2007; 21 (4): 1028-31.
  2. Hunter AM, Watt JM, Watt V, Galloway SD. Effect of lower limb massage on electromyography and force production of the knee extensors. Br J Sports Med 2006; 40 (2): 114-8.
  3. Brooks CP, Woodruff LD, Wright LL, Donatelli R. The immediate effects of manual massage on power-grip performance after maximal exercise in healthy adults. J Altern Complement Med 2005; 11 (6): 1093-101.
  4. Ogai R, Yamane M, Matsumoto T, Kosaka M. Effects of petrissage massage on fatigue and exercise performance following intensive cycle pedaling. Br J Sports Med 2008; 42 (10): 534-8.
Geplaatst in Artikelen.